Fysisk träning för golfare

En golfare behöver inte bara träna på sin sving. Nästan lika viktigt är att träna kroppen för styrka och rörlighet. Det gäller inte bara elitspelare: även för amatörer gör fysträning stor skillnad.Golfswing

Annika Sörenstam och Tiger Woods var två av de första golfarna som satsade ordentligt på fysträning. Att säga att det gav resultat är en underdrift. Men den som vill förbättra sitt golfspel kan inte bara skaffa ett gymkort och börja följa ett träningsprogram som Stronglifts eller Sheiko, även om det skulle ha många andra positiva effekter för hälsan. För att bli bättre på golf måste man fysträna med inriktning på golf. Det kommer att resultera i längre och rakare slag.

Vad är det då som krävs? Precis som de flesta andra typer av idrottare måste golfare ha bra styrka, rörlighet, koordination och balans. Mer specifikt är det viktigt att arbeta med rörligheten i höften. Om rörligheten i höften är för dålig kommer kroppen att kompensera med rörelser i ländryggen eller knäleden istället. Det är delar av kroppen som ska ge stabilitet, de är inte byggda för den här typen av rörelser. Därför är det lätt att man får ont i knäna eller ländryggen om man har dålig rörlighet i höften.

Två övningar

En bra övning för att öka rörligheten i höftleden är squat to stand: stå bredbent, böj dig framåt och ta tag i tårna. Böj inte ryggen, utan vik höften istället. Sätt dig nu ned på huk, utan att släppa tårna och utan att böja ryggen, och ställ dig sedan upp igen. Om du inte är tillräckligt rörlig för att nå ned till tårna, greppa högre upp på dina ben, exempelvis runt vristerna.

Även bröstryggen behöver tränas, för att inte rörligheten ska tas ut i skulderbladen eller axelleden. Detta kan man göra med övningen anti-rotation press. Den kan utföras med många typer av utrustning, men lättast är nog med ett gummiband. Ställ dig bredbent, och knyt händerna kring ett gummiband som du fäster i armbågshöjd till höger eller vänster om dig. Pressa nu bandet rakt ut, utan att rotera överkroppen, och håll armarna utsträckta i tre sekunder innan du återgår till ursprungsposition.